BORJANI NA TEFERIČ




Žene u pedesetim godinama tradicionalnim pesmama označavaju početak teferiča na mestu zvanom Senakovce. To je blago strma livada, površine od oko hektar i po gde se okupilo nekoliko stotina mestana Borja, jednog od devet goranskih sela u Albaniji. Najviše je mladih, uglavnom modern obučenih, ali ima i nekoliko udatih žena i jedna ili dve devojke u svečanoj narodnoj nošnji. Svi su sa sobom poneli hranu. Skoro da nije bilo familije bez flija, baklava, jagnjećeg mesa…. Kao i na svakom vašaru i ovde su stigli prodavci pića, najvise piva, ali i lopti i čega ne još. 

Počinje kolo. Svirači u zurle i gočeve kada počnu svoj program, nastaje magija. Najviše mladi igraju u kolo. Treba da pokažu sebe, svoju novu garderobu koju su kupili specijalno za ovaj dan, ali treba da budu viđeni i upoznaju možda svog budućeg životnog saputnika.

Sevair Dokle, predsednik, ili kako sam kaže, kmet sela, kaže da su se i ovom prilikom, kao i decenijama ranije, sakupili da isprate zimu i dočekaju, leto , novi život, lepo vreme….

“Uvek , bar od kada ja pamtim, bilo je ovako. Ranije se okupljalo celo selo. Ovde su dolazili konjima. Igrali su i veselili se, baš kao sada mi. Spremaju maznik (flije) jagnjeće meso, ravanije…. I sve najbolje za današnji dan. U vreme Envera Hodže, najpre bi tražili dozvolu od oficira na karauli i onda smo se veselili, možda još i vise nego sada” kaže Dokle. 

Devojke i udate žene neće da govore. I ako bi pristale na to treba od svojih supruga, svekra, svekrve ili roditelja da dobiju dozvolu za to. Momci su malo smeliji ali i njih treba dosta ubeđivati da govore u mikrofon.

"Specijalno za ovaj dan došao sam iz Tirane gde studiram bankarstvo. Ne propuštamo mi Borjani ovaj dan i dolazimo iz celog sveta gde nas ima. Ovo je nešto prekrasno. Družimo se, veselimo… 
Svi smo naši i ja sam jako radostan i ponosan na ovu našu tradiciju. To kod nas neće nikada da odumre", priča mlađani Valjon Alija, dodajući da mu familija živi u Borju a on je pre dve godine otišao na studije u glavni grad Albanije. 

Atim Kaljosi iz Globočice, dosao je ovde da prodaje razne rekvizite, ali ne samo zbog toga. 
" Došao sam ovde i da prodajem, ali i da se družimo. Mi smo jedan narod i posle toliko dugih godina, kada smo zbog politike bili razdvojeni, sada možemo ponovo da razvijamo komšijske odnose. Već se sklapaju brakovi. Naša jedna devojka se udala ovde ali i iz Borja u Globočici se udale dve devojke. Biće opet dobro" poručuje Kaljoši. 

Refki Alija
gorapress.net

Instagram